középpontba állítva vizsgálja a nemzet, nemzetiség, nép fogalmainak formálódását, és
 részben ezekhez kapcsolja az , államalkotó" nemzet és a nemzetiségek közti többrétegű
 konfliktusrendszer eredőit. Míg ugyanis a , magyar és magyarorosodni akaró politikai
 elit" egyértelműen a nemzetállam-építés útjára lépett, addig a nem magyar elitek ,,a
 teljes érzelmi elidegenedéstől, az aktív kulturális és politikai párhuzamos sajátnemzet¬
 építés gyakorlatán át a status guó-hoz igazodás és az államnemzethez való lassú as-¬
 szimilálódás alternatívái közül választottak". (240.)
  
Fried István a régió nemzetei közötti, konfliktusokkal és meg nem értésekkel terhelt
 érintkezések nyelvi lecsapódásaiként értelmezi a közhelyeket. Ezek a nyelvi panelek
 megjelenhetnek , a politikai, a nemzetközi stb. jelenségek kurta-furcsa minősítésében
 is, a megnevezettek félreértéseket, ellentéteket generálhatnak, s a népképzetekkel, az
 "idegen" lebecsülésével, inagológiai téveszmékkel rokonulnak." (182.) A lebecsülés, a
 téveszmék és az ezeken alapuló kirekesztés egyik legismertebb esete a tiszaeszlári vér¬
 vád. Blutmann László — kötetünkben Kiss Zoltán által ismertetett — Eszlar¬
 monográfiájának fő hozadéka ugyan a feltételezett gyilkosság minden eddiginél ponto¬
 sabb rekonstrukciója, hasonlóan jelentős azonban, hogy a figyelmet a per kulturális
 kontextusára és historiográfiájára irányítja.
  
Balatonyi Barbara más vonatkozásban, magyar-román viszonylatban elemzi a transz¬
 kulturális kapcsolatok természetét. Megállapítása szerint, míg az informális, baráti
 együttlétek során gyakran elmosódnak az etnikai és vallási csoportok, identitások kö¬
 zötti határok, addig a közösségi rendezvények és az azokhoz kapcsolódó nyilvános
 diskurzus szintjén ez a keveredés rejtve marad. Ez utóbbiak ugyanis — mint a gyimes¬
 bükki pünküsdi ünnepek mutatják — komoly téttel bírnak: , 4 más-más szempontokból
 kisebbségben élő románok, illetve magyarok vallási és nemzeti identitásait óhajtják
 erősíteni, továbbá kifejezik jogukat a szülőföldjükhöz, jól láthatóan versenybe is száll¬
  
A Kárpát-medencén kívül élő magyar közösségekrő két tanulmányt közöltünk. A finn¬
 országi magyar diaszpórával kapcsolatban Jelinkó Árpád arra utal, hogy a magyarok
 baráti környezetre és stabil megélhetésre lelhettek Finnországban, és bár számottevő
 hazatérési szándéknak nincs jele, az anyaországgal személyes és intézményes szinten
 egyaránt eleven kapcsolatot ápolnak. Szintén a civil szervezetek és intézmények szere¬
 pére hívja fel a figyelmet a Boglár Lajos és Kovács Katalin által egy brazíliai magyar
 diaszpóra körében végzett terepmunka. Abban ugyanis, hogy a néhány száz fős közös¬
  
elkötelezett munkája mellett kulcsszerepet játszottak az intézményes keretek."
  
Bár a Kárpát-medence magyar közösségeinek vizsgálatára született, az európai és Eu¬
 rópán kívüli magyar diaszpórák kutatására nézve is releváns lehet Gazsó Dániel mód¬
 szertani javaslata. A szerző véleménye szerint egy, a közösségek történetét, lokális,
 regioánlis, nemzeti és nemzetközi kapcsolatrendszerét is figyelembe vevő interdiszcip¬
 lináris antropológiai megközelítés hozzájárul a magyar diaszpórák helyzetének megér¬
 téséhez, és elősegíti egy sikeres nemzetpolitika kialakítását.