Greskovits András: A digitális kép-értelme¬
zés nem újdonság a mesterséges intelli¬
genciák megjelenése óta. Amikor az ember
döntések sorát bízza egy szoftverre (auto¬
matizálás), abban megjelenik egy kiszá¬
mithatatlansag. Ezt a jelenséget mutatom
be a Photoshop tartalomérzékeny kitöltés
(Edit/Fill/content aware) funkciójával, így
fotóink üres részét tölthetjük meg infor¬
mációval. Bámulatos, hogy emberi szemmel nézve úgy tűnik,
mintha a program kitalálná mi az, ami a kompozíció miatt lema¬
radt a fotóról. Mint ahogyan egy gyik próbálja visszanöveszteni
letört farkát. Az automatizált kitöltés miatt olyan képek szü¬
letnek, melyeknek az általunk érzékelt tér leképezésével nem
állnak direkt kapcsolatban. A hibajelenség bemutatásához fotó
identifikáló funkciója miatt választottam portrékat. Ezzel az át¬
írással megszüntettem a technikai kép ezen tulajdonságát.
es HBREHBA HE 8 SOAs hHO res SAR cay le
e°= i
E
BS)
&
A
e
e
zi Avesastos stores en
24 . ——— 9 ae at b.
B) @ SESE cee
=f oo
s AFAR Sk & my) gas B EXOF-ecs FAR BSE =
Lazar Dori: A hibahoz elsősorban jelentésbeli oldalról kozelitet¬
tem munkámban, amely során egy hibás hibatizeneteket felsora¬
koztató látványt készítettem. Szemantikai buktatókat kerestem,
rávilágítva, hogy sokszor zavaros, mit üzen a számítógép a fel¬
használónak. Amikor egy képen szöveget is látunk, hajlamosak
vagyunk elsődlegesen arra fókuszálni. Halmozottan terhelt eset,
ha a hibáról hírt adó jelzés tartalmilag ellentmondásos. Kiegészí¬
tésként, mintegy keretet társítva a jelenséghez, a hibás fájl, tehát
gyakorlatilag a hibás adat ábrázolásmódjait gyűjtöttem össze, a
szöveg ellenpontjaként. A hibaüzenetet az emberek gyakran a hi¬
bával azonosítják, miközben az a program helyes működésének
elemi része: a felbukkanó figyelmeztetés pusztán a ,hírvivő". Az
emberiség számára egyértelműen a technikai fejlődés nyújtja a
lehetőséget a tökéletesre való törekvés során. Ennek az elképze¬
lésnek a buktatóit szerettem volna érzékeltetni a számítógépes
hibák hírnökeinek vizualizálásával.
106 - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 2017 / 2.