OCR Output

1898-ban nyitotta meg első fotóműtermét Kunszentmártonban Sáray Szabó

. 3 . Albert, aki kereken fél évszázadon at fényképezte szeretett tiszazugi városát. A

tac ‘ie, Se ies Aes fotográfus műtermének padlásán később mintegy 8000 Uvegnegativot találtak,
: oe amelyek mind a századfordulón kialakuló városi kultura életéről tanúskodnak.

Az eladósorban lévő lányok elmentek a városi fényképészhez, hogy meglepjék
a szívük választottját egy arcképpel, és persze a frissen besorozott fiatalemberek
is készíttettek magukról egyenruhás portrét. Megörökítették a házasságkötése¬
ket, az újabb és újabb családtagok érkezését. De nemcsak az egyén, hanem a
város élete is megjelenik ezeken a képeken: a város színjátszó társulata éppúgy
ott feszít rajtuk, mint a képviselőtestület.

Mivel a fényképezkedés egyre inkább része lett a polgáriasodó Kunszent¬
márton életének, egy idő után nemcsak műteremben készültek képek, hanem
lakásokon és a város közterein is. Így például a mezőgazdaság fejlődését is
nyomon követheti az, aki átnézi a több évtized alatt készült képeket. Árnyalja az
üvegnegatívok mutatta társadalmi képet, hogy további mintegy 2000 üvegne¬
gatív került a gyűjteménybe egy közeli falu, Cibakháza egykori fotográfusának
hagyatékából.

Ma a kunszentmártoni Helytörténeti Múzeum becses kincse ez az összesen
mintegy 10 000 üvegnegatív, amely felbecsülhetetlen értékeket tartogat a nép¬
rajz, a helytörténet, a társadalomtörténet és a kulturális antropológia kutatóinak
és rajongóinak. Csakhogy az üvegnegatívok igen érzékenyek: az ezüstdegradá¬
ció kifejezetten veszélyes rájuk, mivel ezeknél az üvegeknél még nem alkalmaz¬
tak védő zselatinréteget. Ezért az ezüst már elkezdett kiválni, és szabad szemmel
is jól látható, csillogó ezüstfoltok jelentek meg a denzitásos részeken. Emellett a
gombák is megtámadják az emulziós felületet.

Hiába a gondos állagmegóvás, a Kunszentmártoni Helytörténeti Múzeum
üvegnegatívjai a 24. órában vannak: most még digitalizálhatóak, de nem szabad
késlekedni. És ami különösen fontos a helytörténet szempontjából: még élnek
olyan helybéli lakosok, akik a később készült felvételekhez hozzá tudják tenni a
maguk emlékeit, történetét.

A Tripont egy bemutató keretében 7 darab üvegnegatívot digitalizált Kunsz¬
tentmártonban Phase One 10280 rendszerrel. A Helytörténeti Múzeum keresi a
lehetőséget a digitalizálásra, mivel a befotózott képek minősége, részletgazdag¬
sága mindenki számára egyértelművé tette: a digitális forma az archiváláson túl
nagyban megkönnyíti a képek kutatását is. Sőt, a múzeum látogatói számára is
élvezhetőbbek lennének a felnagyított, jól látható képek.

Szerző: Cziglényi Boglárka
—— at ea

>t