Igen, a BA diplomámat egy asztali szkennerből átalakított kvázi
nagyformátumú kamerával fotóztam. Itt a szél volt a központi
téma, annak a mozgását akartam a jelenlegi megoldástól eltérő
módon ábrázolni, tehát a bemozdulásos életlenség effektusát
valami mássá transzformálni.
Olyan tíz szkennert rontottam el, amíg létrejött az áhított csoda¬
gép.
A mesteres éveim alatt inkább az infraérzékelésben merültem el.
Most is épp egy ilyen kameraátalakításon dolgozom. Ha minden
összejön, lesz egy 24 megapixeles infrakamerám.
A soron következő csoportos kiállításon viszont hangvizualizálás
lesz a téma.
Bemutatnád röviden a diplomamunkadat?
A mesterdiplomám témája az előzetes tudás által befolyásolt
percepció. Évente négybillió képet csinálunk, és ennek nagy része
mobilfotó, így elmondható, hogy elég nagy részét az általunk
fizikailag nem tapasztalt világnak ezeken a fotókon keresztül
ismerjük meg. Ezzel az a probléma, hogy néha összemosódik egy
képhiba a valóságban létrejött anomáliákkal, és vice versa. Például
tipikus hiba, amikor valami elmozdul egy panorámakép készítése
közben. Ilyenkor a képen a valóságnál több vagy kevesebb részlet
jelenik meg. Például létrejön egy kétfejű macska. De van egy ilyen
betegség is, a Janus-betegség.
Egyszer szörföztem az Instagramon és szembejött egy ilyen macs¬
ka, és azt hittem, hogy ez valami Photoshop-kreálmány.
Az egyik tanárom meg is mutatta később, hogy hol van manipu¬
lálva a kép. A gond csak az, hogy nem volt. Itt döntöttem el, hogy
ezzel fogok most foglalkozni. A képek az állatkertben készültek,
mivel egyfajta tudáshiányban szenvednek az ott készült képek
nézői. Igazából nem vagyunk tisztában azzal, hogy pontosan hogy
néz ki egy állat, vagy hogyan kéne kinéznie. Erre még az a réteg is
rátelepszik, hogy az állatkert egy épített környezet, ami megannyi
analóg , hibát" rejt magában. Ez a sok réteg pedig egy képpé
préselve szinte megkülönböztethetetlenné teszi az adott anomália
keletkezésének helyét.
A képek néhol utólagosan manipulálva vannak, hogy felerősítsék
a bizonytalanságérzetet, néhol csupán a kompozíció miatt nem
eldönthető, hogy ez most ténylegesen így néz-e ki a valóságban,
vagy sem.
Mi a terved a mesterképzés után?
Most azt az időt, amit eddig az iskolában töltöttem, saját projek¬
tekre szánom. Mellette pedig alkalmazott munkákkal foglalko¬
zom. A mester védésem után egy héttel volt szerencsém részt ven¬
ni egy csoportos kiállításon New Yorkban, és jövő hónapban lesz
egy hangvizualizációval foglalkozó, szintén csoportos kiállításom a
Capa Központ szervezésében, szóval eddig szerencsére jól alakult
a nyár, van autonóm rész is, de sok az alkalmazott megrendelés is.
92 e TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN e 2016/1.