OCR
33% a fotóson és 34% a páron. Ettől a három tényezőtől függ, hogy a képanyag jó lesz-e, vagy sem. Egy jó gép nem ér semmit tapasztalt fotós nélkül, ahogyan egy tapasztalt fotós sem ér semmit, ha nincs nála az az eszközpark, amivel ki tudja hozni magából a maximumot. Legfontosabb azonban az, hogy a pár partner legyen a képeik készítésében. Ha csak elvárják a jó képet — hiszen profi fotóst bíztak meg -, a végeredmény ugyanúgy borítékolható. Azokról a párokról lehet igazán jó képeket készíteni, akiken látszik, hogy tényleg össze akarnak házasodni. Nekik szinte semmit sem kell mondani egy kreatív fotózásnál. Egyébként sem vagyok híve annak, hogy beállítgassam a párokat, nézzetek erre, és katt. Elsősorban nem a tradicionális képábrázolási stílust tekintem követendőnek, hanem a riporterit. Egy kreatív fotózáson - tartson az bármeddig is — igyekszem egy-egy rövid időtartamra szituációkba helyezni a párokat, ahol, ha szükséges, kapnak egy minimális feladatot. Egy helyszínen 15-30 percnél többet nem szoktam tölteni, inkább keresek egy újat. Ugyanis ha annyi idő alatt nem jut eszembe valami, utána sem fog, csak erőltetett pózoltatás lesz a dologból. Sokkal nyugodtabb a fotózás, és kevésbé behatároltak a napszakok, helyszínek, ha a kreatív fotózás egy külön napon történik. Nagyobb előkészítésre szerintem nincs szükség, ,csak" annyi a dolgom, hogy teljesen természetesnek vegyék, ami velük történik. Amolyan ,sima szombat" érzésük legyen, mintha nem is ebben a ruhában lennének. Erre a fotózás elején 15-20 percnyi idő idő, több nem igazán. A lényeg azon van, hogy természetesen viselkedjenek annak ellenére, hogy messze távol vannak a ,sima szombati" komfortzónájuktól, és természetesen még izgulnak is. Sokkal inkább a kommunikáción múlik egy jó kreatív képanyag, mintsem azon, hogy milyen az objektív és mi a fotózás helyszíne. 34 - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 2017 / 1. A szertartásoknál a fotós szerepe sokkal statikusabb. Nem rohangálok, legtöbb esetben nem is vakuzok. Egy-két pozicióváltással megörökíthető a templomi vagy polgári szertartás. Amennyiben cinematográfussal dolgozunk együtt, elsősorban én figyelek az ő munkájára. A szertartásoknál annyi előkészítés történik, hogy ha lehet, ne egy másodperc alatt írjanak alá, a gyűrűhúzásnál pedig ne takarják ki egymást és egymás kezét. Ha tudnak, figyeljenek erre, miközben megélik a szertartást. Te ugye albumban adod át a képeket? Mennyivel fokozza ez a kézzelfoghatóság a képek hatását? Mindenképpen a minőségi, kézzelfogható termékátadás híve vagyok. A képeket kézzel készített, névre szóló fadobozban adom át pendrive-on. Ezen felül egyedi igények alapján szoktam Fine Art albumokat, kasírozott képeket, vászonképeket készíteni. Az igények teljesen eltérőek, kezdve az egy darab 20x20cm-es kis albumtól a több darab, 40x50cm-es egyedi albumokig vagy vászonkép-installációkig. Itthon még, úgy látom, nem értük el azt a nemzetközi gyakorlatot, hogy ezekre a dolgokra többet költsenek a párok. A fotós munkadijara, illetve a fotózás kézzel fogható végeredményére szánt keret még kisebb százaléka az esküvő költségvetésének, mint külföldön. Pedig az esküvő után szinte csak ez marad meg, nem a csirkecomb, ahogy mondani szokás. Mitől jó egy esküvői fotó, ki számít profi esküvői fotósnak? Nincs olyan, hogy jó kép. Olyan kép van, ami több embernek tetszik, mint ahánynak nem. Teljesen szubjektív a téma, olyan képeket is a végletekig dicsérnek, amelyeket törölni kellett volna. De persze a tényleg jók is sok pozitív visszajelzést kapnak a neten. Szerintem egy kép akkor jobb, mint a többi, ha képes érzelmet közvetíteni. Mindegy, hogy színes vagy fekete-fehér, homályos, vagy tűéles.