OCR
abban, hogy megteremt egy másolat világot, egy másodfokú valóságot, ez szűkebb ugyan, de drámaibb, mint az a világ, melyet természetes látásunkkal fogunk fel.”"' Eifert e felfogású képei közé sorolhatjuk az Hommage a Pilinszky János (1983) című fotó kompozícióját, amely a tűz és a jég ütköztetésével, a költő egy fotóportréja felvillantásával ad drámaian szürrealisztikus látomást, vagy az egy évvel későbbi A Föld álma című képet (1984), amely az emberi fejből mintegy kinövő erdővel nyújt meghökkentő látványélményt. S e - szinte csak Eifertre jellemző képi világ - egyik ikonikussá vált kompozíciója az Akt vörös drapériával (2015), amely artisztikus, háromosztatú digitális felvétel, viszonylag nagy méretben (70x100 cm) vászonra nyomtatva, ahol a szinte lebegő test mozgását veszi át a vörös drapéria. A digitális technika lehetővé teszi a testek többszörözését, s így egy fotón belül is érzékelhetők szeriális megoldások (Nude Series, 2017; Fekete bolygók, 2017). A testek megkoreografált beállításai, ezek képsorozatai sajátos narratív képek folyamaként állnak előttünk. 2010 körül készült egy olyan sorozata (Újraképek), amelyhez régebben készített fotókat (1993) használt fel kiindulásul, majd azokat roncsolva, azokba beavatkozva, azokat , átírva" (valódi látomásos képíróként) teremt új műveket. Itt bizonyosodhatunk meg végképp arról, hogy ő igazi, valódi kreatív fotográfus, akinek a képei is kreatív fotók. A MEZTELEN TEST MÁGIÁJA Természetesen szorosan összefügg tánc-ábrázolásaival aktfotográfusi tevékenysége, amely átível szinte munkássága egészén. Általában női modellekkel dolgozik, akiket azonban sohasem helyez közhelyes környezetbe. Nagy szerepet kap a női testet (testeket) körbevevő (körbeölelő) architektúra, a falak, üvegek, ablakok, adott esetben lágy természeti formák, amelyekhez szervesen kapcsolódnak a függönyök, drapériák, lepedők vagy inkább leplek, néha tárgy-rekvizitumok. A művész mindig sejtelmes környezetet hoz létre, decens, titkokkal teli fény-körülményeket teremt. A Turczi István költővel közösen megteremtett Erotikon című kötetben szépen fogalmaz Tarján Tamás, amikor így ír: , Fiatalság, pajzánság, életöröm, termékenység, kéj, kétely ébred-izzik-csöndesül egymásba, egymásra."?? Eifert János olyan átéléssel és szuggesztióval készíti akt sorozatait, amelyek az erotikum és az esztétikum szimultán esszenciái lesznek. Bravúrjait mind fekete-fehérben, mind színesben megteremti. Hátakt (2010) című fekete-fehér (szürke) képén a bravúr a fénykezelésben, a modell beállításában érződik, s a fény-árnyékok sejtelmessége teszi teljessé a kép esztétikumát. Ugyancsak fekete-fehér az Ölelés (1996, Sebesvíz). A férfi és női test összefonódásából csak a női test szenvedélyét, s a férfi modell két ölelő karját látjuk, érezzük, de mindez sajátos puhaságot, 16 s ugyanakkor erőt sugároz. Mágia 2. (2012) című szélesen horizontális alkotásában a két távoli test szenvedélyességét egy leheletkönnyű lepel kapcsolja össze, teremt fényhidat a két figura között. Itt fontos idézni a kitűnő kolléga és pályatárs, Markovics Ferenc megállapítását, melyben így fogalmaz: , Eifert János fotográfiai művészetét górcső alá helyezve szembe ötlik bravúros fényhasználata, tökéletes tónuskezelése, hibátlan kompozíciós készsége." FELADATOK Bár jelen írás Eifert János munkásságának művészi értékeire kívánja elsősorban felhívni a figyelmet, az ő esetében ez önmagában nem lehetséges, mert élete, életvitele, életről vallott felfogása ennél tágabb, értékszemlélete bővebb, amelybe szervesen beilleszthetők és beillesztendő a fotográfiai közéletben vállalt szerepeinek, feladatainak ismertetése. Kezdeményezőkészségét jellemzi, hogy 1998-ban az I. Országos Fotóhét művészeti vezetője, 1999-ben a II. Országos Fotóhetek kuratóriumának elnöke, majd a Fotóhónap 2000, 2002 fesztiváligazgatója, s mindezek létrejöttében folyamatos ötletadó, indítványozó. Speciális misszió, hogy a Magyar Fotóművészek Szövetsége honlapjának - az első hazai online fotográfiai magazinnak — alapítója és felelős szerkesztője is. 2000-ben az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Fotóművészek Szövetsége által létrehozott Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és Dokumentáció ötletadója és társalapítója, első művészeti vezetője. A HUNGART alelnöke, a Magyar Fotóművészek Szövetsége szakkollégiumának, mesterkurzusának vezető tanára, szakértő, a Szerzői Jogi Szakértő Testület tagja. 2001-től a Foto Video, Foto Mozaik szerkesztőségének munkatársa; az Artphoto Galéria, vezetője. 2002 és 2006 között Győrben élt és dolgozott, a Magyar Táncművészeti Főiskola, a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskola, a Szókratész Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola (2003) tanára volt, ahol fotográfiát, sajtófotót és újságszerkesztést tanított. 2002 és 2004 között a MEDIAWAVE - Fényírók fesztiválja művészeti vezetője, 2004-től a ZOOM Magazin művészeti szerkesztője, majd a Győr Európa kulturális fővárosa 2010 tanácsadó testület tagja. 2005-ben a Győri Hét címlapfotósa, 2006-ban a Chinese Photographers Association meghívására Kínában, Xinjiang tartományban fényképezett. Ez a vállalkozó kedv és akarat hosszan kitart. Kiemelendő még ebből, hogy 2015-2016-ban a nagy dinamikával működő Reformáció Emlékbizottságnak is szakértője volt, illetve A megújulás lendülete című országos fotó-pályázat szervezője, majd országjáró kiállítás sorozatának kurátora. 17