OCR Output

sugallata, számos emelkedetten hitvány, szégyenletességében is kimódolt változata,
amelyek részint a szövegszerű közlésekre, részint ezek képi kontrasztjaira, részben
meg e két közlésmód id6i torzulásaira fókuszáltak. Maga a tárlat mint vizuális körkép
is fölteszi a kérdést: ha régmúlt analógiák kínálják talán magukat az utókor kritikája
elé, mit is kezdhetnénk az alkotó énjének vízióival, ennek társadalmi hatásaival, s e
tárgyak meg víziók társadalmi valósága közötti kölcsönösséggel, a múló korokra ríme¬
lő jelenbeli közlés és a műalkotás motiváltsága körüli keletkezés-történet eltérő dimen¬
zidival...? Vagy miképp nyerhetnénk ki a kortárs üzeneteket anélkül, hogy szimpla
meggyőzéssé fokozzuk le a műalkotások közötti áthallások, olvasatok, értelmezési
kódok tömegét, s mindazt, amit nem véletlenül rejt egy-egy mű magában. ..?

(The memory of the
c lostempire
= zs

e

A műhegyektől a politikai vallásig (Magyar trilógia), I. rész. Képkocka a Szerelmes földrajz című
videóból, 2016. (Forrás: OFF-Biennálé Budapest Archívuma)

A fentiekkel talán kellő mennyiségű talányt vetettem fel az Olvasónak, de nem ok nél¬
kül tettem. Nem könnyű , univerzális" választ adni e magatartási és értékközvetítési
kérdésekre, s lehet, már a kérdés sem jó vagy kellőképpen teljes. De nézőként fölmerül
az emberben a politikai korszakok, ideológiák, eszmekörök és harsányságok befogadói

op Fe

mom

kínos szaga is. Ezek között és mögött kézenfekvéen föllelhető, vagy legalább időről¬
időre megnyilatkozik az a nemzetfogalom-befogadási érzékenység, mely nem ritkán
történelmi rítusok, komplex szertartások, rávezető és elkalandozni hajlamos interpretá¬
ciók közegében találja meg üzeneteit. Ilyen formajáték, művészeti performansz és in¬
tellektuális élményanyag lakozik ebben a kiállításban, ahol KissPál Szabolcs ,,doku¬

349