OCR
e az önkormányzatok feladat- és szerepkörének csökkenése; s a kormányhivatalok megjelenésével az önkormányzatok kezéből kikerültek a hatósági feladatok; e a törvényben meghatározott feltételek teljesülése esetén az önkormányzatok kötelező társulásának lehetősége, valamint a kétezer lakosnál kevesebbel rendelkező települések polgármesteri hivatalának megszüntetése; e a törvényességi felügyelet szigorodása; s az eladósodások miatt szigorodtak az önkormányzatok gazdálkodási feladatai; e helyi szinten az egyik legfontosabb átalakítás az, hogy az önkormányzati szervezeten belül tovább erősödött a polgármester szerepe, gyengítve a jegyzőét, így a polgármester ellenőrzésére kevés lehetőség maradt. Ezek voltak a legalapvetőbb pontok, melyek az új Önkormányzati törvényben változást hoztak. Az egészen biztos, hogy a változások tényleges hatásainak vizsgálata ilyen rövid idő elteltével még nem lehetséges, azonban kezdeti következtetéseket le lehet vonni. Az új törvény láthatóan túlszabályozza az önkormányzatokat, ezáltal csorbítva szuverenitásukat, és túlságosan nagy szerepet biztosítva az állam befolyásának. A megyei önkormányzatok és a helyi önkormányzatok eddig szoros kapcsolatainak megszűnése szintén jelentős problémák forrása lehet a jövőben. Tekintettel arra, hogy az alkotmányozás a kormányzó párt abszolút többségének köszönhetően viszonylag gyorsan végbement, így az Önkormányzati törvény megalkotása is komolyabb hatástanulmányok és az önkormányzatokkal történő egyeztetés hiányában valósult meg. Mivel országunk tagja az Európai Uniónak, így alapvető törvényeinknek meg kell felelniük az Unió alapelveinek, és az önkormányzatiságról lévén szó, az Önkormányzatok Európai Chartájának is. Az, hogy a Chartában foglaltaknak megfelel-eaz új Alaptörvény és az Önkormányzati törvény, többekben kételyt ébresztett, sőt, az egyik jelentés, mely a magyarországi viszonyokat vizsgálta, kifejezetten az Önkormányzati törvényünk felülvizsgálatát javasolta a túlzott centralizáció miatt. Az tehát egyre nyilvánvalóbb, hogy az új szabályozás az eddigi tapasztalatok szerint felülvizsgálatra szorul, de e felülvizsgálat a jelenlegi politikai irányvonalat szemlélve várhatóan nem a közeljövőben fog megvalósulni. 2019. 03. 26. 1. https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99000065.TV (2019.03.26.) 2. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A 1100189.TV (2019.03.26.) 3. Gallai Sandor — Török Gabor: Politika és politikatudomány. Aula, Budapest, 2003. 318. 30