Ugrás a tartalomra
mobile

Heritázs

  • Keresés
  • Gyűjtemények
Magyarhu
  • Englishen
  • Српскиsr
  • Serbo-Croatiansh
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
kzd_000001/0000

Közös dolgaink 2019-2020

  • Előnézet
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Összes oldal
474
Gyűjtemény
Közös dolgaink
kzd_000001/0024
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 25 [25]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
kzd_000001/0024

OCR

tás, mely a helyi szervek nagyobb önállóságát eredményezi. Az önállóság azonban nem jelent teljes szuverenitást, hiszen az állam részét képezi az önkormányzat is. , A decentralizáció szűkebb értelemben a hatalom tényleges megosztása a területi döntéshozókkal, akiknek nincsenek a központi szerveknek szervezetileg alárendelve." A dekoncentráció a hierarchián alapul, tehát a helyi-területi szervek alárendeltségét jelenti a központi hatalomnak. Ez egyben a szabad döntési jog korlátozását is mutatja, hiszen az ilyen alapokon szerveződő önkormányzat minden esetben a központi közigazgatási szerv felügyelete alatt működik. Hatalma pusztán közvetített hatalom, és hatásköre csak a megadott feladat ellátására terjed ki. Ezek után fontos megemlítenünk a szubszidiaritás elvét is, melynek tartalmi elemei már az ókorban is megjelentek, azonban a gyakorlatban a II. világháborút követően kezdték széles körben alkalmazni, majd vált az Európai Közösség alapelvévé. Az Európai Bizottság egykori francia elnöke, Jacgues Delors a következő két aspektust jelölte meg a szubszidiaritás alapjaiként: e . mindenki gyakorolhassa a feladatkörét azon a szinten, ahol erre ő a legalkalmasabb; s a központi hatóságok vállaljanak kötelezettséget arra vonatkozóan, hogy minden eszközt megadjanak mindenkinek a lehetőségeik teljes kiaknázásához. A mai modern államokban a szubszidiaritás a hatalom korlátozásának és a beavatkozás felügyeletének az elve, melyet a maastrichti szerződés emelt be az alapszerződésbe (Európai Unió Alapszerződése, 5. cikk (1) bekezdés). Tekintettel arra, hogy ezek egységes elvek és modellek az önkormányzatiság fogalomkörét illetően, így a magyar önkormányzati rendszert is ezen modellek szerint alkotta meg a struktúrát szabályozó törvény. Ezek után térjünk vissza a legújabb magyar Önkormányzati törvényhez. A törvény a II. fejezet 13. cikk (1) bekezdésében részletesen leírja az önkormányzatok által ellátandó feladatok körét. Ebben 21 tevékenységet jelöl meg a településrendezéstől, a kulturális és a szociális feladatokon át a hulladékgazdálkodás és a vízműszolgáltatás ellátásáig. Az új Önkormányzati törvény részletesebben szabályozza az önkormányzatok által ellátandó feladatokat, beemelve új témákat, és állami felügyelet alá vonva eddigi önkormányzati feladatokat. A településfejlesztés, településrendezés mindkét törvényben benne van, azonban a település-üzemeltetés megjelenése új fogalom, igaz, az ellátandó feladatok közül néhány már a korábbi törvényben is megjelent. Az új törvény az alábbi feladatokat emeli be a település-üzemeltetés közé: köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, a kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, valamint a gépjárművek parkolásának biztosítása. Vagyis konkretizálja azon feladatokat, melyeket az önkormányzat köteles ellátni. Korábban e feladatok nem kerültek külön kijelölésre. A részletes szabályozás oka véleményünk szerint a szabályozás hiányából eredő jogviták meg25

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2150 px
Kép magassága
3036 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.61 MB
Permalinkből jpg
kzd_000001/0024.jpg
Permalinkből OCR
kzd_000001/0024.ocr

Adatvédelem

  • Adatvédelmi szabályzat
  • Süti – Cookie kezelése

  • https://facebook.com/tripont

Oldalink

  • heritazs.hu
  • phaseone.hu
  • tripont.hu
  • tripont.hu/problog

Kapcsolat

  • +36 30 462 23 40
  • klinger.gabor@tripont.hu
  • 1131 Budapest,
  • Reitter Ferenc utca 132/J.

  • Copyright © 2023 Tripont Kft.
  • Copyright © 2024 Tripont Kft.

Heritázs

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • Gyűjtemények
Magyarhu
  • Englishen
  • Српскиsr
  • Serbo-Croatiansh