Skip to main content
mobile

Heritázs

  • Pretraga
  • Kolekcije
Serbo-Croatiansh
  • Englishen
  • Magyarhu
  • Српскиsr
PrijavaRegistruj
  • Pregled Naslova
  • Stranica
  • Tekst
  • Metapodaci
  • Isečak
Pregled
kzd_000001/0000

Közös dolgaink 2019-2020

  • Pregled
  • Prikaži metapodatke
  • Prikaži Permalink
Ukupno stranica
474
Kolekcija
Közös dolgaink
kzd_000001/0023
  • Pregled Naslova
  • Stranica
  • Tekst
  • Metapodaci
  • Isečak
Stranica 24 [24]
  • Pregled
  • Prikaži Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Preth.
  • Sledeće
kzd_000001/0023

OCR

megfelelően a törvény alanyainak nem maguk az önkormányzatok tekintendők, hanem a települések lakói, akik közvetlenül vagy közvetve gyakorolják az önkormányzás jogát. A helyi közügyek a törvény szerint , a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak" (4 §). V agyis feladatuk a lakosság igényeinek ellátásában és a jólétükhöz szükséges feltételek megteremtésében és biztosításában áll, így a törvény nemcsak szabályoz, hanem kötelességeket is előír az önkormányzatok és az állampolgárok számára. Állampolgári kötelességként enyhíteni a közösségi terhek viselését öngondoskodás révén, vagyis hozzájárulást a lehetőségeikhez mérten a közösségi tevékenységek ellátásához. E feladatokat a helyi önkormányzat rendeletben meghatározhatja, és be nem tartásuk esetén jogkövetkezményeket is gyakorolhat, vagyis felelősségre vonhatja a lakosokat. Azonban erkölcsi korlátként a jóhiszeműség és a kölcsönös együttműködés figyelembe vételének elve ott lebeg a törvény gyakorlása, érvényesítése során. A helyi önkormányzati feladatokat az Alaptörvény 31. cikkének (1) bekezdése szabályozza, mely leírja, hogy a helyi önkormányzatok a helyi közügyek intézését és a helyi közakarat gyakorlását látják el. Azonban az, hogy pontosan mi tekinthető helyi közügynek, nincs lefektetve a törvényben, így annak tisztázása a törvényhozásra marad. Az Alaptörvény felsorolja azon jogokat, melyeket az önkormányzat elláthat a közügyek gyakorlása közben, így helyi szabályozás kérdése — rendelet és határozat útján — a szervezeti és működési rend meghatározása, a vállalkozási jog, az adókivetési jog vagy más önkormányzatokkal való társulás joga. Azonban az önkormányzati feladatés hatalommegosztásról sem a törvény, sem az Alaptörvény nem rendelkezik. És ezzel eljutottunk egy fontos állomáshoz, melynek feltárása nélkül — az önkormányzatokról lévén szó — nem mehetünk tovább. Ez pedig a decentralizáció-dekoncentráció, valamint a szubszidiaritás elvének kérdése. Az állam hatalommegosztási rendszere két tengely mentén épül fel: a horizontális és a vertikális tengely mentén.? A horizontális tengely a klasszikus hármas hatalommegosztási elv, melyet manapság minden demokratikus berendezkedésű ország alapvető hatalomépítő elemként kezel. A vertikális megosztás az állami hatalom és a feladatok alsóbb szintekkel történő megosztását jelenti. Azonban a vertikális szinten a megosztás nem történhet meg teljes mértékben, ugyanis a törvényhozó hatalom alkotmányozó erejénél fogva módosíthatja a vertikális hatalmi rendszer hierarchikus szervezeteinek jogkörét. Tehát az önkormányzatok esetében mindig meg kell felelni az éppen hatályos törvényi kereteknek, így korlátlan szervezeti jogkörökről nem beszélhetünk egyetlen intézményrendszer esetében sem. A központi és a helyi hatalommegosztás esetében beszélhetünk decentralizált és dekoncentrált modellekről.! A legnagyobb területi önállóság a föderatív jellegű országokban van, ahol az állam külön állami szintű jogosultságot ad a föderatív elemeknek. A mai országok a decentralizáció megvalósítására törekszenek, hiszen az államhatalom megosztása feladatkörök és anyagi terhek atharitását is jelenti, azontúl, hogy ezáltal érvényesül a vertikális hatalommegosztás elve is. Decentralizáció esetén tehát egyaránt létrejön a hatalommegosztás és a munkamegosz24

Strukturalno

Custom

Image Metadata

Širina slike
2150 px
Visina slike
3036 px
Rezolucija slike
300 px/inch
Veličina originalnog fajla
1.79 MB
Permalink ka JPG-u
kzd_000001/0023.jpg
Permalink ka OCR-u
kzd_000001/0023.ocr

Privaci

  • Politike privatnosti
  • Kolačići

  • https://facebook.com/tripont

Veb Sajt

  • heritazs.hu
  • phaseone.hu
  • tripont.hu
  • tripont.hu/problog

Kontakt

  • +36 30 462 23 40
  • klinger.gabor@tripont.hu
  • 1131 Budapest,
  • Reitter Ferenc utca 132/J.

  • Copyright © 2023 Tripont Kft.
  • Copyright © 2024 Tripont Kft.

Heritázs

PrijavaRegistruj

User login

Zaboravio sam šifru
  • Pretraga
  • Kolekcije
Serbo-Croatiansh
  • Englishen
  • Magyarhu
  • Српскиsr